کد مطلب:129682 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:127

محمد بن ابی سعید بن عقیل بن ابی طالب
مادر محمد بن ابی سعید ام ولد بود. محمد به میدان نبرد آمد و لقیط بن یاسر جهنی وی را كشت. در كتاب تسمیة من قتل مع الحسین (ع) آمده است كه ابن زهیر ازدی و لقیط بن یاسر جهنی به طور مشترك او را كشتند. [1] از ابن سعد روایت است كه لقیط بن جهنی و مردی از آل ابی لهب، كه نامش بر ما معلوم نیست، او را به شهادت رساندند. [2] .

سماوی گوید: سیره نویسان از قول حمید بن مسلم نوشته اند كه چون حسین (ع) كشته شد، نوجوانی وحشت زده بیرون آمد و به چپ و راست می نگریست. آنگاه سواری حمله كرد و ضربتی بر او نواخت. چون درباره آن نوجوان پرسیدم، گفتند: محمد بن أبی سعید است؛ چون از سوار پرسیدم، گفتند: لقیط بن ایاس جهنی است.

هشام كلبی گوید: هانی بن ثبیت حضرمی نقل كرد: من از شاهدان قتل امام حسین (ع) بودم. به خدا سوگند من یكی از ده نفری بودم كه سوار بر اسب ایستاده بودیم. سپاه به جولان در آمد و هر چه بر سر راهش بود ویران می كرد كه جوانی از خاندان حسین (ع) در حالی كه عمود خمیه را در دست داشت بیرون آمد. او كه بالا پوش و پیراهن به تن داشت از ترس به چپ و راست نگاه می كرد. گویی هم اینك به چشم می بینم كه دو دانه در به گوش داشت كه وقتی می چرخید تكان می خوردند. ناگهان مردی سوار بر اسب به سرعت به او نزدیك شد. چون به نوجوان رسید، از اسب پیاده شد و آهنگ او كرد و او را با شمشیر تكه تكه ساخت!


هشام كلبی گوید: «قاتل نوجوان، خود هانی بن ثبیت حضرمی بود. ولی از شرم یا از ترس، به صراحت اعلام نمی كرد.» [3] .

دیگر افراد خاندان عقیل كه برخی مورخان از آنها یاد كرده اند، اینان هستند:


[1] تسمية من قتل مع الحسين (ع)، ص 151؛ تاريخ العلماء و وفياتهم، ج 1، ص 172.

[2] ترجمة الامام الحسين (ع) از طبقات ابن سعد، ص 77؛ تاج المواليد، طبرسي، ص 108؛ مناقب آل ابي طالب، ج 4، ص 112.

[3] ابصار العين، ص 91؛ و ر.ك: تاريخ الطبري، ج 3، ص 332؛ مقاتل الطالبيين، ص 188.